Är du hantverkare med egen firma? Starta en blogg och få fler kunder

Många tror att bloggar och sociala medier främst är till för personer som älskar att lägga upp bilder på nätet och går igång på ord som kommunikation och trend. Helt fel. Många stora bloggare är praktiker. Är du en hantverkare, eller planerar att starta företag som hantverkare, är bloggen ett mycket användbart verktyg för dig.

Varför en blogg?

Du behöver en annan bil eller en bra caddy till firman. Vad gör du? Går ut på nätet, googlar, kollar vad andra rekommenderar och jämför olika priser. Vilka sidor går du in på? Tidningarsajter och forum som kan något om bilar och sajter där du hittar mycket kunskap. Om Olle från Örebro har skrivit en lång artikel om hur han byggt om sin caddy för att få plats med allt i firmabilen, är det en intressant text för dig att läsa. Om du förresten behöver genomtänkt bilinredning till din bil eller caddy, så gå in på Work System, som har allt från LS3 med bra förvaringsmöjligheter för verktyg, maskiner och förbrukningsmaterial till dubbelgolv. Allt en hantverkare behöver.

Vem är då Olle som skriver om sin ombyggda caddy? Troligtvis en bloggare. En blogg är helt enkelt en hemsida som är lätt att uppdatera. Inget annat. En blogg är ett mycket smart verktyg där du kan skriva informativa texter som får presumtiva kunder att upptäcka dig.

Så skriver du för att få fler kunder

Så gott som alla människor behöver hjälp av en hantverkare någon gång i livet. Allt från då de behöver bygga om huset, fixa vattenskadan och dränera kring sommarstugan till när de ska kakla om badrummet eller byta ut den gamla elmätaren. Vad gör folk när de har problem? De googlar och letar information. Om de då googlar på sitt problem och går in på din sida, har du möjlighet att få en nya kund.

För att få personer att gå in på din blogg skriver du artiklar, gärna med mycket bilder, och visar hur man fixar praktiska problem. Gör en guide över hur man bygger en enkel altan, så kommer den att bli både läst och delad på social medier. Du får dessutom gratis marknadsföring. Ju fler artiklar, desto fler kunder. När de sedan behöver en snickare för att bygga en riktigt snygg altan, så anlitar de dig. Du har ju gett dem en bra altanguide, du har blivit en schysst byggnadsexpert.