Bloggar för företag
Det finns inte ett enda företag som inte har något att vinna på att ha en blogg. När man talar om bloggar för företag så handlar dessa främst inte om vad du som företagare har haft för dig idag eller om dina bästa inköp den här veckan. En företagsblogg bör istället handla om marknaden och branschen som du arbetar inom, men är även ett sätt för dig att skapa förtroende och se till att bygga upp ditt varumärke bättre.
Det finns många orsaker till varför du bör ha en blogg till ditt företag. Bland annat så kan den med fördel fungera som en riktigt bra kunskapsbank för dig själv och dina läsare. På bloggen kan kunder (eller potentiella kunder) ta del av viktig information inom branschen, samtidigt som de har möjlighet att se hur just ditt företag skulle kunna komma till användning. Visst är detta något som de även kommer att kunna se på din vanliga hemsida, men via en blogg har du möjlighet att dyka djupare ner i ämnet och skapa en närmare relation till dina kunder. Ett exempel är om du arbetar inom rekrytering. Då kan du enkelt beskriva fördelarna med ett rekryteringsföretag och hur andra företagare kan hitta bra och professionell personal.
Kom igång med bloggen
Ett bra sätt att komma igång med bloggen är att först dela in den i flera mindre delar. På så sätt är det lättare att skapa en plan och få ett bra innehåll.
Målgrupp – Det första du ska göra är att definiera vilken målgrupp du skriver till. Du kan dela upp och skapa flera olika målgrupper, men försök att alltid skriva till den primära i första hand. Genom att dela upp dina målgrupper kommer det att vara lättare för dig att komma på saker och ämnen att skriva om som faktiskt intresserar.
Vem är du – Det kan låta som en självklarhet, men här menar vi att du bör bestämma om det är företaget som bloggar eller om det är du själv och din yrkesroll som sitter bakom skärmen. Detta sätter tonen för dina texter och avgör om du ska skriva “vi” eller “jag”.
Ämnen till bloggen – Du behöver naturligtvis ha något att skriva om på bloggen och innehållet ska vara så intressant som möjligt. För att blogginläggen inte ska bli för blandade kan du först se till att komma på 3-5 kategorier. Då är det lättare att hitta ämnen och fokusera på text och tonalitet istället för att fundera i timmar på vad du ska skriva om.
Hur ofta ska du blogga – Det här är en mycket vanlig fundering. När det kommer till företagsbloggar så räcker det i många fall med 1-2 artiklar i månaden, men naturligtvis kan du publicera fler om du önskar och har tid som räcker till. Det viktigaste är inte hur ofta, utan att det kommer nya inlägg med jämna mellanrum.